Avgifter inom lågprisflyget

Många flygresenärer irriteras över alla nya avgifter inom lågprisflyget. Samtidigt har de stora bolagen sänkt priserna på senare år. Vem är egentligen billigast numera? Sydsvenskan har jämfört.
Sterling är varken dyrast eller billigast. När Sydsvenskan talar med bolagets passagere vid incheckningen på Kastrup verkar de flesta nöjda med resan de har köpt via nätet.

– Vi hade fått betala 75 procent mer med British Airways. Det fanns kanske billigare, men priset är inte allt, menar Helle Viuf som är på väg till Skottland.

Susanne Nymark och hennes väninnor är säkra på att de reser billigare med Sterling till Barcelona än med SAS.

– Vi tjänade dessutom tusen kronor på att lägga resan en dag tidigare.

Inger Sorgenfreis resa blev en tusenlapp dyrare med alla tillägg.

– Men det var för saker vi ville ha, som stol med extra plats för benen. Och så tog vi avbokningsskydd, eftersom jag har varit sjuk.

Inger Sorgenfrei ogillar däremot tillägg som inte ger något extra och dyker upp vid beställningen.

– Flygplatsavgift och skatter kan jag acceptera, men inte mycket mer. Jag gillar inte när man gör reklam för ett lågt pris som sedan blir dyrare när man bokar.

Men efter 28 oktober inför även Sterling en avgift på 25 danska kronor för incheckning av bagage. Egentligen planerades en prislista med tre steg. Upp till 15 kilo skulle kosta 25 kronor, sedan 160 kronor för 15 till 20 kilo och 295 kr för 20 till 25 kilo.

Höjningen är redan inlagd på hemsidan. Men i sista stund har bolaget ändrat sig.

– Vi kommer att ta 25 kronor för vikt upp till 20 kilo. Sedan kostar det bara 25 kronor till att ta med sig 20 kilo till, säger Sterlings vice vd Michael T Hansen.

Han förklarar att Sterling vill vara ”the fair way of travelling low cost”. Men i bakgrunden spökar också nya EU-regler, som Michael T Hansen inte är helt insatt i.

Svenska Resebyråföreningens vd Tomas G Olsson vet mer.

– De utreds av kommissionen och ska snart upp i ministerrådet.

Resebyråföreningen har via näringsdepartementet yttrat sig i frågorna.

– Vi vill bland annat att flygpriserna blir tydliga. Alla dessa konstiga tillägg gör det svårt för våra medlemmar, resebyråerna, att förklara resans pris för kunderna.

Tomas G Olsson tycker att Sterlings viktklasser var en tokig idé.

– Vem vet vad bagaget väger när man bokar resan?

Tomas G Olsson är också kritisk till hur avgifter smygs in som skatter.

– Det har blivit ett marknadsföringsknep som jag hoppas EU sätter stopp för. Priset måste vara tydligt.

Källa